Stimuleer kinderen door inspanning

Over Mirakel >> Tips & trucs >> Stimuleer kinderen door inspanning

Carlijn Mosselveld is Gym Director bij The Little Gym in Amsterdam. Hun filosofie is werken aan een serieus doel in een plezierige omgeving- volgens de filosofie Driedimensionaal Leren. Fysieke inspanning speelt hierin een leidende rol. De aanpak van Driedimensionaal Leren houdt in dat tijdens elke les gezorgd wordt voor ontwikkeling op de drie holistische vlakken – Goed in je hoofd, Goed in je vel & Goed in het leven! 

Stimuleer bij kinderen concentratievermogen, geheugen, zelfbeheersing en het stellen van doelen door fysieke inspanning

Iedereen weet dat fysieke inspanning een essentieel onderdeel is van een gezonde levensstijl, maar wist u dat het ook de ontwikkeling van kinderhersenen stimuleert? Uit resultaten van verschillende studies blijkt dat dagelijkse, intensieve fysieke inspanning de ontwikkeling van concentratievermogen vergroot, net als geheugen, zelfbeheersing, strategisch inzicht en doelen stellen.

In het algemeen worden deze vaardigheden tijdens het basisonderwijs razendsnel ontwikkeld en nemen tijdens adolescentie in vaart af. Hoe meer inspanning een kind krijgt, hoe meer de vaardigheden zich ontwikkelen en verankeren. Denk bijvoorbeeld aan kinderen die zichzelf pushen om harder te rennen en zo leren dat ze wie ‘het’ is, tijdens een spelletje ook daadwerkelijk kunnen vangen. Of denk aan kinderen die eindeloos een balletje trappen en ondanks hun frustraties leren dat oefening kunst baart.

Een onderzoeker suggereert dat:

... In een periode waarin de nadruk wordt gelegd op het voorbereiden van een kind op het afnemen van toetsen, zou deze studie scholen goede redenen moeten geven om te investeren in lichamelijke opvoeding en fysiek uitdagende gymlessen, zelfs als dat ten koste van reguliere lesuren gaat. De tijd die men besteedt aan sportactiviteiten op school gaat niet ten koste van academische prestaties en kan deze zelfs verbeteren.

Dus, wat kunt u doen om de hersenen van uw kind door middel van beweging te stimuleren?

  • Train met de familie voor een sponsorloop van een goed doel
  • Vier bijzondere gelegenheden zoals een verjaardag met een fysieke activiteit; bijvoorbeeld met een wandeling, een potje voetbal of een fietstocht
  • Dans, speel tikkertje, touwtje springen of een videospel waarin je moet dansen
  • Kom in beweging bij The Little Gym